"Maka (tetapkanlah kepercayaanmu) Bahawa Sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan" ( Al-Insyirah : 5)

Friday, December 31, 2010

Kasih Sayang Ayah.....

Lakaran garisan diwajahnya yang timbul setiap kali melonjak kepada usia baru sudah cukup memberi erti kepada kegigihan malah kesungguhannya untuk mendidik anak sendiri.

Tiada yang diimpikan,melainkan melihat anak sendiri berjaya dalam semua prospek mahupun duniawi ataupun akhirat. Kehilangannya,kerukunan institusi keluarga itu mungkin akan sedikit longgar.

Dialah ketua, dialah idola, dialah segala-galanya. Dialah bapa. Bapa yang merupakan peneraju bagi anak-anak mahupun isteri untuk berlindung.

Dia tidak meminta untuk dibalas akan jasanya, dia cuma mahu anak-anaknya menjadi insan yang berguna, yang dapat membanggakannya,yang dapat mengirimkan bacaan doa kepadanya apabila dia tiada nanti, yang sentiasa melakukan kebaikan untuk nusa dan bangsa. Adakah kita seperti yang dia inginkan?

Renungkan sejenak, mengambil semula nostalgia lama, menghirup semula memori dahulu, adakah kita pernah melukakan hati dia? Sering ingkar akan arahannya? Adakah kita tidak berfikir, kesukarannya dulu menjaga kita diwaktu kecil, bersengkang mata bagi memastikan kita nyenyak, mengikat perut demi memastikan kita tidak kelaparan, malah memberikan keselesaan kepada kita dengan memberikan segala-galanya yang kita inginkan. Segantang emas belum tentu dapat menebus semula pengorbanan yang telah dia lakukan. Teramat besar pengorbanannya.

Tiada bapa yang mahu melihat anaknya ketagihan dadah, yang mahu anaknya menjadi penipu, yang mahu anaknya menjadi pengemis. Dia cuma mahu anaknya menjadi seorang yang berguna, yang dapat menimbulkan gelora bangga dan kesyukuran kerana pengorbanannya mendidik kita tidak sia-sia.

Mari kita tepuk dada sejenak, bertanya kepada diri sendiri, apakah usaha yang telah kita lakukan untuk menjadi anak yang dapat membanggakan dia? Adakah kita pernah berusaha sedemikian rupa? Atau kita sekadar berusaha untuk kekasih hati kita yang bila-bila masa akan meninggalkan kita? Fikirkan!

Rata-rata timbul disetiap pelusuk dada-dada akhbar,memaparkan kesalahan sosial golongan kita pada masa kini yang setiap saat ada sahaja timbul isu yang baru.

Isu pembuangan bayi masih belum-belum lagi berhenti, masalah dadah, mencuri, bahkan membunuh ibu bapa sendiri. Inikah diri kita yang boleh dikatakan dapat membanggakannya? Berlinang air matanya apabila melihat anak sendiri terlibat dalam masalah sosial, bergolok gadai mengupah peguam dirinya demi memastikan anak sendiri bebas dari penjara, tetapi setelah bebas, kesalahan yang sama masih dilakukan.

Bagaimana kita hendak membalas jasanya,sedangkan diri sendiri masih di awangan? Permasalahan sosial ini bukan berpunca dari kita semua, tetapi hampir semua, yang dari setiap detik semakin membarah dari hari ke hari.

"Ya Allah jadikan kami ini tergolong dalam anak yang sering mengingati jasa ibu bapa kami,yang sering patuh kepada mereka selagi mereka tidak menyuruh kami melanggar perintah-Mu."

- Artikel iluvislam.com

Tuesday, December 28, 2010

Indahnya Malam Pertama

Untuk merenungkan indahnya malam pertama
Tapi bukan malam penuh kenikmatan duniawi semata.
Bukan malam pertama masuk ke peraduan Adam Dan Hawa.
Justeru malam pertama perkawinan kita dengan Sang Maut.
Sebuah malam yang meninggalkan isak tangis sanak saudara
Hari itu... mempelai sangat dimanjakan
Mandipun...harus dimandikan. Seluruh badan Kita terbuka....
Tak ada sehelai benangpun menutupinya. .
Tak ada sedikitpun rasa malu...
Seluruh badan digosok dan dibersihkan
Kotoran dari lubang hidung dan anus dikeluarkan
Bahkan lubang-lubang itupun ditutupi kapas putih...
Itulah susuk badan Kita....
Itulah jasad Kita waktu itu
Setelah dimandikan..
Kitapun kan dipakaikan gaun cantik berwarna putih
Kain itu...jarang orang memakainya..
Karena sangat terkenal bernama Kafan
Wangian ditaburkan kebaju Kita...
Bahagian kepala.., badan..., dan kaki diikatkan
Tataplah.... tataplah... itulah wajah Kita
Keranda pelaminan... langsung disiapkan
Pengantin bersanding sendirian...
Mempelai diarak keliling kampung yang dihadiri tetangga
Menuju istana keabadian sebagai simbol asal usul
Kita diiringi langkah longlai seluruh keluarga
Serta rasa haru para handai taulan
Gamelan syahdu bersyairkan adzan dan kalimah Dzikir
Akad nikahnya bacaan talkin....
Berwalikan liang lahat..
Saksi-saksinya nisan-nisan. . yang telah tiba duluan
Siraman air mawar.. pengantar akhir kerinduan
Dan akhirnya.... tiba masa pengantin..
Menunggu dan ditinggal sendirian,
Tuk mempertanggungjawab kan seluruh langkah kehidupan
Malam pertama yang indah atau meresahkan..
Ditemani rayap-rayap dan cacing tanah
Di kamar bertilamkan tanah..
Dan ketika 7 langkah telah pergi....
Sang Malaikat lalu bertanya.
Kita tak tahu apakah akan memperoleh Nikmat Kubur...
Ataukah Kita kan memperoleh Siksa Kubur.....
Kita tak tahu... Dan tak seorangpun yang tahu....



Sunday, December 19, 2010

I REALLY2 NEED HELP!!

Salam everybody!!

post kali ni hanyalah ingin berceritakan pasal kemalasan yg melanda diriku sejak 2menjak ni...malah..semakin menjadi2... xtau dah apa nk buat.... tertekan dgn diri sdiri (masalah serius nii) ~hahaha...

Disebabkan sem ni baru start...& all the classes for the 1st week were started at 9am...So, bile bangun subuh tuu...ditambah dengan hujan renyai2 seribu bahasa...perasaan nk tido balik menebal dalam sanubari ku.. aku ingat nk tdo dlm 15 minit gituu jer... mlm sebelum tuu pun dh set alarm...tapi ntah nape aku dgn rasa x bsalah nyer terus cancel alarm tuu... (haru betul diri ku ini)... & ini telah menyebabkan aku bangun agak lewat drpd apa yg aku expect....waawaaaaaaa!!

Bila weekend jer....aku igt nk cover balik apa yg lecturer ajar...planning igt nk bangun awal2..pastu leh r cover apa yg patut en?? pastu... ntah nape laa...lepas subuh tuu...terus tido smpai lewat.....terlalu lewat..leewat sgt2...habis burn masa kat tido jer... pastu bile bangun bukannya nk study...tapi g tgk citer...ggu mber2 len....borak2...n buat aktiviti yg x ilmiah...(haruuu biruuuu btol la) ....

So...kekawan sklian..cane nk rawat penyakit ni seblm mnjadi smkn parah??? I REALLY2 NEED HELP!! HELP ME GUYZ.... (terasa diri kekurangan motivasi)


Wednesday, December 15, 2010

Jom PUASA esok!! 9 Muharram...

Salam........
 okey...sempena tibanya Hari assyura pada 10Muharram nt, saya mgjak anda semua utk sama2 berpuasa...esok hari bersamaan 9 Muharram...waktu Malaysia...

Mungkin ada yg tya kenapa?? apa yg ada disebalik assyura??... sabar no..jom kita terokai apakah sejarah & fadhilat yg tersembunyi disebalik hari assyura....

SEJARAH PUASA ASSYURA

Hadith :
Dari Aisyah r.a. katanya "Biasanya orang Quraisy pada masa jahiliah berpuasa pada hari asyura dan Nabi s.a.w. pun berpuasa. Ketika Baginda tiba di Madinah, baginda juga berpuasa pada hari asyura dan menyuruh orang lain berpuasa juga".

 
(Muslim)
Huraian
 

Hari 'Asyura merupakan hari yang kesepuluh daripada bulan Muharram. Rasulullah saw. telah menggalakkan umat Islam agar berpuasa pada hari terseut kerana ia mempunyai kelebihan yang tersendiri di samping kelebihan bulan Muharram itu sendiri. 10 Muharram juga telah mencatatkan beberapa peristiwa penting untuk renungan kita bersama sepertimana yang dicatatkan oleh Imam al-Ghazali dalam kitabnya Mukasyafatul Qulub ialah bahawa pada tarikh tersebut:

(1) Terbunuhnya Sayyidina Hussain (cucu Nabi) di Karbala'.
(2) Diterima taubat Nabi Adam a.s.
(3) Dicipta Adam a.s.
(4) Dimasukkan Adam a.s ke dalam syurga.
(5) Dicipta arasy, Kursi, langit, matahari, bulan, bintang-bintang.
(6) Dilahirkan Nabi Ibrahim a.s.
(7) Selamat Nabi Ibrahin daripada api Namrud.
(8) Selamatnya Musa dan pengikutnya.
(9) Lemasnya Firaun.
(10) Dilahirkan Nabi Isa a.s.
(11) Diangkat Nabi Isa ke langit.
(12) Diangkat Nabi Idris ke langit.
(13) Mendaratnya kapal Nabi Nuh dengan selamat di atas bukit Judy.
(14) Nabi Sulaiman diberi kerajaan yang besar.
(15) Dikeluarkan Nabi Yunus dari perut ikan Nun.
(16) Nabi Ya'kub dapat melihat kembali selepas daripada menjadi buta.
(17) Dikeluarkan Nabi Yusuf daripada telaga buta.
(18) Disembuhkan Nabi Ayyub daripada penyakitnya.
(19) Hujan yang pertama turun dari langit ke bumi.
  
 
FADHILAT PUASA ASSYURA
Hadith :

Dari Abu Qatadah al-Anshari r.a. katanya:”Rasulullah s.a.w. ditanya orang tentang puasa hari Arafah (9 Zulhijjah). Jawab baginda, "Semoga dapat menghapus dosa tahun yang lalu dan yang akan datang". Kemudian Nabi ditanya pula tentang puasa hari asyura (10 Muharram). Jawab baginda, "Semoga dapat menghapuskan dosa tahun yang lalu".

 
(Muslim)


Huraian
 
Allah memberikan kita nikmat yang tidak terbilang banyaknya. Hal ini termasuklah peluang-peluang melakukan amal ibadat yang diganjari dengan pahala yang berlipat kali ganda berbanding dengan amalan-amalan yang dilakukan pada waktu-waktu biasa. Contohnya Allah memuliakan bulan Muharram dan menggalakkan kita berpuasa sunat. Peluang ini mungkin dipandang remeh bagi orang yang tidak mengetahui akan kelebihan yang ada padanya tetapi hakikatnya itulah nilai yang menentukan sejauh manakah kepekaan seseorang Muslim itu dalam mencari keredhaan Allah SWT dengan cara yang terbaik iaitu ia tidak mensia-siakan nikmat sihat dan kelapangan waktu yang dikurniakan padanya kerana apabila seseorang itu sudah ditimpa sakit ataupun sibuk barulah mereka terasa akan kekurangan diri dalam mempersiapkan bekalan di hari akhirat kelak. Oleh itu marilah kita bersama-sama menyahut seruan Rasulullah ini mudah-mudahan ketaqwaan kita kepada Allah SWT semakin meningkat.   
(SUMBER: JABATAN KEMAJUAN ISLAM MALAYSIA) 


Monday, December 13, 2010

1st DAY on sem 2...

Hari ini hari 1st masuk lecture hall utk sem 2... Rase berat jer...(coz bw keropok kiri kanan utk dijual) hehe..

10.30am....subjek : ORGANIC CHEMISTRY

Mcm biase bile masuk lecture hall mesti usha tgk kot2 lecturer dah masuk blom... hehe..x masuk agi...so leh r cari2 port yg sesuai dlu... then..ble lecturer masuk...ades!! projector pulak x pasang...jadi aku dgn selamba nyer trus g depan 'on' kan butang die... projector ni rasenya dah beribu kali lemon buat aduan kt opis suh tukar coz masalah kabur yg x dpt diatasi...ntah ape hal nya..smpai skng x tukar2..then lau ade pe2 event mesti ssh benor nk face up..asik ad mslh teknikal jer...malu seyh lau ada paperwork presentation ttbe jer projector buat hal....mslah kecik tp leh pudarkan prestasi universiti nii... ~ermm

ok..back to the story...dah namanya organic chem..mesti r x lari drpd kategori ALKANE, ALKENE, ALDEHYDE, KETONE, & etc... time CFS dlu blaja smpai 10 jer C-chain..tapi skng dah masuk 20...xtau dah nak bagi nama ape...hehehe...sib bek Dr bagitau...lau nk tggu kitog bagi nama..alamatnya berkulatlah kat situ...hahahaha...pastu plak..disuruh oleh beliau utk kenal pasti compound n namakan ikut IUPAC name....GOSH!! aku dah lupee.... kata beliau :

"u must have been remembered 99% all those steps to name the compound since u hv learned in CFS and perhaps 1% u hv forgotten "
 BUT....i bet....the vice versa.....arrrrgghh!!

dan..yg paling bez nyer bile... 
"how about doing the quiz tomorrow?? it is juz about the IUPAC nomenclature anyway"
 what??! Oh my Prada!! No...no...no...sir! (i was like...ah??! *with blinking eyes*) we just entered the sem 2 and the 2nd day we have been facing the QUIZ??! tooo awesome! waaawaa...

11.30...subjek: BIOCHEMISTRY

 lecturer kata...bile beliau tya kat senior the opinion bout this subject..dorg kata...subjek ni yg tough...~errmm...~ then...bile masuk sem 3, sem 4...diorg kata subjek len lagi tougher drpd biochem..huhuhu...lecture 1st ni...xde pape2 lagi..juz intro sal basic jer...intro baru...so...agak x berat lagi laa...tapi rasenya utk next lectures...it would be a great pleasure to face up all the lectures with soooo many slides...hahahaa

as a conclusion : dah tibe masanya utk start pegang bku kembali... n study! study!! study!!!


SEM 2 Bermula!!

Assalamualaikum....


Dah lama x update blog nii...(sori) rase mcm dah berkulat dah wall ni coz xde ape2 nk ditulis...hu3. tapi..tup2 jer..dah masuk sem 2. dan tetibe jer rase nk update blog ni..*freak* hehehe...

Dan..bile dah start sem 2 ni..bermakna sudah berakhir sem 1.. then ..how about your result??? (soalan lazim bile dah stat sem baru)...~errmm...malas nk jawab..hahaha...~

So..what is ur plan for sem 2??
- work harder, harder n harder
- be a good time manager
- be a good muslim (wajib nih)
- be a good communicator with friends, lecturers and etc
- be a good decision maker (teringt plak ciri2 7 star phrmcist..hehe)
(ermm.. ape lagi ea???)

Tapi...apa yg penting...untuk sem 2 ni...usaha yg diberikan mestilah lebih sbb...subjek2 yg diambil bukan calang2...

1) PHARMACOLOGY
2) MICROBIOLOGY
3) BIOCHEMISTRY
4) ORGANIC CHEMISTRY
5) PHARMACEUTICAL ANALYSIS
6) MEDICINAL CHEMISTRY
7) UNGS

errm... 1st impression...~soooo niceeeee~ mmg tough..or bley dikatakan sgt2 tough...dan sgt3 tough...dan sgt100x tough...
bile tgk jer...rasa mcm berdebar2 je nk masuk lecture hall nt..xtau ape dah nk fikir selain membayangkan akan cabaran yg melanda....
Jadi itu lah sebabnya kene bykkn usaha, tawakkal dan berdoa kepada DIA...

"Sesungguhnya..sudah ditakdirkan bagi diriku utk berada dlm bidang ni..maka..mahu tidak mahu...aku tidak boleh berpaling belakang...walau susah, payah mahupun jerih menempuhi hari2 yg mendatang...aku mohon kepada Mu ya Rabb agar diberikan kekuatan fizikal n mental, keteguhan akidah, kemantapan jasmani, dipermudahkan perjalananku dan diberikan hidayah agar aku tidak tersungkur lemah di bumi yang fana ini..."insyaAllah....(AMIN)

Wednesday, September 8, 2010

Andai Hari ini...

Andai hari ini terakhir buat diriku ..
ampunkanlah segala dosa-dosaku yang lalu ..
agar semadinya aku dalam keimanan ..
dilandasan kasihmu Tuhan ..
yang tiada berpenghujung ..
andai hari ini terakhir buat diriku ..
akan kuhabisi saat-saat yang tinggal ..
hanya menghadap Tuhan yang Satu ..
agar gugurnya dosa yang lalu ..
bagai dedaunan kering berguguran ..

Andai hari ini terakhir buat diriku ..
janganlah ditangisi takdir itu ..
kerna tangisan itu tidak mengembalikan diriku lagi ..
dan ingatlah ..
setiap yang hidup pasti akan menemui mati ..
itulah janji yang ESA pada ummatnya ..

Andai hari ini terakhir buat diriku ..
hanya kenangan sajalah yang tinggal ..
kenanagan yang diukir bersama semua ..
biarlah kenangan itu terus segar
disetiap ingatan insan yang mengenaliku ..

Sunday, August 1, 2010

Manusia dan Pohon Hidup

Mulakan sesuatu dengan Bismillah dan akhirinya dengan Alhamdulillah...

Bismillahhirrahmanirrahim...

Allah mencipta kita,makhluk yang tak punya pape ini ke dunia dengan satu tugas penting....sehingga kdg2 kite hampir terleka dengan tugas penting ni....dalam diri setiap manusia tu ade sebuah pohon yang harus dibajai supaya terus subur....ia ... See Moredinamakan pohon tauhid....dewasa ini, ramai yang telah membiarkan phon itu tumbang menyembah bumi...akarnye kering...dahannya rapuh...buahnye berulat...dedaunnye berguguran jatuh...semak tebal mengelilingi pohon itu..apakah maknaye semue nie...????

manusia semakin alpa dgn nikmat dunia....makin leka dgn hartanye...makin bahagia dgn pasangannye...makin lalai dgn keghairahan hiburannya....mereka makin jauh dgn allah...

ya allah...ampunkanlah dosa semue umatmu di atas muka bumi ini ya allah..sesungguhnya kami tak punye ape2 di muka bumi ini...kami dicipta dari tanah...kembali ke tanah jua..kami hina ya allah....kami lupe dengan Mu..kami lupe asal usul kami..kami lupe tugas penting yang kau berikan pada kami ya allah...

allah ciptakan kite di dunia ini untuk satu tugas...setiap ape yang kite kerjakan di dunia ini adlah dgn sebb untuk memperhambakan diri padaNya...setiap ape yang kite lalui,mestilah yakin bahawa Allah sentiasa menemani...walau betapa kuat gelora dan taufan yang melnda,jngn pernah lupa bahwa Allah sentiasa ada untuk hambaNya....

4 pesan Rasulullah S.A.W untuk setiap umatnya:

1. TEGUHKAN BAHTERAMU KERANA LAUTAN YANG BAKAL DILALUI ITU TERLALU DALAM

2.PERBANYAKKAN BEKALANMU KERANA PERJALANAN ITU TERLALU JAUH

3.RINGANKAN BELAKANGMU KERANA PENDAKIAN ITU TERLALU CURAM

4.IKHLASKANLAH SETIAP PERILAKUMU KERANA DIA MAHA MENGETAHUI

sahabatku semua....marilah kita lahirkan sebuah phon yang punyai akar yang kuat menjunam ke dalam muka bumi..punyai dahan2 yang teguh berdiri....menghasilkan buah yang ranum..dan juga dedaun yang menghijau rimbun menjadi teduhan semua insan yang melalui pohon itu...suburilah ia dengan air yang jernih....

ingatlah sahabat...dunia ini hanya sementara...jangan dikejar harta...jangan dikejar kenamaan...jgan dikejar nikmat dunia....

jgn biarkan pohon itu dibiar tanpa penjaga....kerana kita bakal kembali pada yang Esa....

Alhamdulillah...


Sunday, July 11, 2010

Summer's Snow (Part 2)


2



The next morning, Jeremy went for a jog as casual. He did make one or two rounds around the blocks to get him energize that day. He was considering Wryan’s offer yesterday. Was it rational or unethical? Playing with little girl’s heart? In a positive side, yet, he thought he might know her better. He did have a crush on her before, nut..! Never thought of trying a chance. He was no one in this one big world.

The other thing to think about is how to approach her. He never knew her, what she’d love to do or her favourite. Long making sense of it, he passed Genie’s Bouquet. “Why not,” Jeremy monologue.

So, when he got back to his apartment, he thoroughly called the florist. “I need to make a special delivery please.”

*************************

Forwarded to Maximalla Medical Hospital, everyone surrounded a bouquet of roses and lily with wonderful white, purple and red combination. It was fined placed in a crystal-decorated vase and a card placed in between the flowers.

“Uhuh,” don’t touch it, Diane, the receptionist told one of the nurse. “It’s for Dr Dahlia,” she said with a smile. The others replied with envy grinned and guesses.

“What’s with the crowd, “suddenly a familiar voice came from behind. Other nurses give way for her to move in front. It was her all the way.

“Dahlia darling!” Diane greeted happily. “You know you woke up every day with sunshine,” Diane began, that made her confused.

“What’s going on here?” Dahlia asked with a smiled. It’s a bit awkward to her, but she knew Diane got a surprise with her. Dahlia always been soft spoken and with every smile that made people happy and her natural face that suited her character.

Diane lifted up the vase carefully and put it on the counter. Softly she said, “This beautiful gift arrived this morning. I heard it is from the angels. He said it’s from the garden of seven heavens.”

Still awkward to her, she lifted up the vase, which was quite heavy, and drew a frankly don’t-know-what-to-say face. She took her step slowly into her room to inspect it, while her hands softly playing with the flower petals. ‘I wonder who gave it.” She thought for herself. But before she could guess the answer, Shana appeared from nowhere.

“I never wanted to spoil the surprise, so you should be looking at the card right now,” Shana said. Her deep voice made her friend a little bit shocked. Dahlia was in her own world that time.

Taking the note without spoiling the perfect arrangement of flower petals, she said, “When do you starts to be in this such conspiracy, huh?” She put a smile again.

“From the day I knew that you should have someone to take care of you dear…” Shana replied, with victorious grin. “Hit it, girl,’ she said to herself.

Ignoring the presence of her very annoying friend there, she opened the card curiously. It was written there;

“Dinner tonight? I’ll meet you at The House Restaurant…from Mr J.”

“Mr J?” she asked herself loud that Shana heard her. “I don’t even know him and she asked me out?” now her tone was more serious. “Frankly this is insane.”

“No, no, no, Dahlia,” Shana contradicted. “This is not insane and this guy is not what you think he is,” she began. “I know him, frankly speaking, and I wanted you to know him. He’s a great guy and he just wanted to know you. It’s piece of cake here, darling. Why don’t you try? Give him a chance?”

“I hardly trusted people and you wanted me to trust a random guy? You know how I felt about strangers don’t you?”

“You don’t trust stranger yet you can treat them well? Strangers came in and out of this hospital, and you are with them twenty four seven, and yet you say you can never trust strangers?” Shana madly mumbled.

“A’ah, don’t mix work with personnel here dear, how many times I told you not to,” Dahlia protected herself, not listening to her friend.

Shrug her shoulder, putting her arm around Dahlia’s shoulder, she calmly said, “Okay, I’m sorry to be rude and to be too emotional here. But the thing is that I just wanted you to understand people. Know others in this world. Try to mix with them and understand them. Plus, I wanted you to have someone special; who I wanted to trust me that he can take care of you, make you happy every day, and makes you feel life is worth living with the ‘L’ word.”

“I don’t know, Shana,” Dahlia loosed her breathe, “It’s hard for me to open up my heart. I guess I’m not that ready.”

“No one is readily prepared for anything. Even if we planned one thing carefully, there must be something we will be leaking. We can never be perfect. This is a chance for you to learn. Learn to live, and learn to understand the true meaning of living.”

“But my fencing practice is tonight…” she tried to refuse, but with less tense. Shana looked at her unconvincing face and put her best strength to say, “It’s time, Dahlia. It’s the right time, okay,” she kept her shoulder tuck into her.

Suddenly, there was an emergency call. ‘Calling Dr Shana, calling Dr Shana, you have an emergency case in Room 21.”

“I’ll try to think about it, okay,” Dahlia gave her promise to Shana.

“Make up your mind for your own good, friend.”

Shana left her friend to think alone, to decide whether to accept or decline the invitation.

Suddenly, a flash of thought came into Dahlia. “Hey, how do you know this guy?” she tried to yell, forgetting she was in a hospital.

Without turning for any smile to her, Shana put her hand high in the crowd, and waved back to her and gave her thumb up...(to be continued)

 

Saturday, July 10, 2010

Summer's Snow (part 1)

1



“I must say that via this research, we will be able to understand the formation of minerals in the caves yet preserve it for sustainable development. Furthermore, the benefit is that we can then find better way to protect these ancient crystals,” Jeremy told the audience, proud and confidence. He was presenting his idea on mineral preservation research project as a part of his duty to the mother earth as an environmental geologist. He hoped to win the boards’ heart as this will be his premier project.

When it all done, he was a bit released, somehow, questions played in his mid. “Did I do it well? Why can’t I present better? What say them?” He looked at each and every faces of the boards, and each of them gives diverse clueless face.

He thought too much and was on his own world, when suddenly his boss awoke him with words, “Well, thank you Mr. Killen. We will notice you shortly. As for me, I am proud to give you the way, but still, I need to consider others.” He understood that he had competitors. There are lots of projects waiting; with all of them have great priority to the Mother Nature.

                                                            *************************

“Confidence presentation there, dude!” suddenly a voice came shouting into his ears when he came out of the room. He hadn’t done closing the door when Wryan wrapped his hand around his shoulder. Wryan was his college mate and now office mate. They have the same concern to the environment, only that Wryan was the son of the boss. He ministered most projects now. “See you at lunch, I’m sure you gonna love my offer,” he spoke, before left for different direction. Jeremy smiled, looking as his friend disappeared into one of the room. He understand much of Wryan’s attitude, with good promises and but for this afternoon, he’s curious. “What else is he going to offer me?” he asked himself.

Last time when they did hang out together, he promised him to have a chance to speak to the board of the project he just went into. Somehow, he did ask Jeremy a pay; making him run for a jog together at the park, at 3 o’clock in the morning!

                                                            *************************

That afternoon, Jeremy came early to Roswell Diner. He made a reservation for two; him and Wryan. He got to gave him something good. He had cancelled a meeting with a client for him.

Looking here and there, Wryan was in sight. He ordered a glass of iced tea, but he’s done with it. Even though it’s bottomless, but to refill it is not necessary. He didn’t want to get full without having the best steak in town from Roswell’s kitchen.

Out of nowhere, came a tall guy, with a grey suite. His hair was combed perfectly, and a red tie hanged from his neck. “Finally,” Jeremy said with relief.

“Sorry, bro,” Wryan started with apology, “Vian Corp don’t want to let me go,” he explained. Jeremy nodded, without wanted to know it. He wasn’t that mad. It happened all the time. Even he likes to be punctual, still sometimes he can’t kept the promises to be early.

“Rite, what’s up?” he eagerly asked, cannot wait too long. He’s mind is full of other things.

“Relax, dude. I haven’t placed my order. It’s not a good way to please a client,” he joked, pulling the chair to seat. His eyes hunt for the waiter to order. “I’m thinking mix salad. I got a meeting with Bob and Jake Co. After this,” Wryan explained, with his eyes browsing the restaurant. He still hadn’t catch the waiter.

After a while, came a waitress to entertain them. “Yes, may I help you sir. Have you order your lunch?” They both nodded. “May I make a special offer?” she asked. When saw them agreed, she continued, “Our restaurant is now promoting Asian cuisine. We had spicy crabbed with tomato sauce, chicken sate with delighted peanut sauce, and special spicy Tom Yam. They are all purely Asian, as we have a cook from Thailand.”

Jeremy have had made his choice, and he was firm with his decision. Plus, his hungry stomach can’t think any better than the steak. Wryan seemed stuck to the menu, whether to try the new one or his salad. After sometimes, he spoke, “Well, I will try the chicken sate with the sauce, plus mix salad, and my friend here…” he pointed to Jeremy.

“I’ll just have Roswell’s Best Steak,” he told the waitress.

When the waitress left for the kitchen, Wryan started the conversation again, “You know what, that waitress is damn hot. What say you?”

Jeremy paused. He did try to look at her, but after a while, she disappeared from sight, “Well…Hmm….I think she is good. She fit the criteria for a woman with a boyfriend.”

Suddenly Wryan’s facial expression changed. He knew what on Jeremy’s mind that moment. Tapping his shoulder to get attention, he said, “Bro, I know you still love Emily. I can’t deny she’s gorgeous, ambitious and suits you. But you have to come back to reality. This is not the Cinderella story.” He tapped Jeremy’s check, then continued, “Wake up, dude! There is one big world out there.” Jeremy looked down, saying no words.

“Yeah, I know that. I didn’t think of her much lately. I heard she had someone new…again,” he told the truth.

“That’s why we are here,” Wryan told. Jeremy was shocked, still confused, but still it made his eyebrow rises. His dark hazel eyes widen. “Yeah, that’s why I brought you here.”

“You brought me to this fancy restaurant to meet that girl,” he pointed out when the waitress walked in nearly them.

“No you i***t!” He gave a soft slam at Jeremy’s face. “Let me make the clear point here,” Wryan started. “The truth about the projects you had presented just now is that, it wasn’t that good,” he truthfully spoke. Jeremy’s heart started to pound heart. Depression and loosing he felt. “But, luckily you have me! I am going to make your dream project a reality. I will speak to my dad on behalf of you.”

Hearing that, he was happy. He breathed in relief when Wryan told that. Somehow, he surely knew he has to pay the price. He waited for him to continue speaking.

“You know there’s something I always wanted, rite?” Wryan asked. His friend agreed, and then he continued, “I tell you what. This will benefit us, and especially you. Now, I wanted you to look at the corner table. Tell me what you see. I gave you chances to guess what’s on my mind.

Looking at the table Wryan pointed, he answered, “I see…a woman…discussion…paperwork…”he guessed, but still Wryan didn’t act. It means that it was false. So, he continued, “I see…smile…cute…”

“You’re nearly there, guy, but I think it is a waste of time. Now, let me tell you what’s on my mind. Believe it or not, I see Dahlia Mariele Joanes, and she is the daughter of the famous corporate Ryan Joanes Jr.,” he confidently said, with a high tone that Jeremy clearly heard. “And, believe it or not,” he continued, “I give you three month to tackle that girl and to bring her to the most romantic dinner on Malibu Island…treats on me!” he spoke out loud.

Speechless, Jeremy stood still, His jaw was wide open, and he looked terribly into Wryan’s eyes. He was in fully disbelief. ‘This guy is mad,’ he thought. Before he could put his words to understand the situation, Wryan’s phone rang; he made his way out of the restaurant and never came back. Jeremy stood still, knowing it as the best he could do... (to be continued) 


Sunday, July 4, 2010

Apa kata Iblis??





Wahab bin Munabbih berkata bahwa iblis pernah menampakkan diri di depan Yahya bin Zakaria lalu berkata kepadanya, “saya ingin menasihatimu”,
beliau menjawab, “bohong, kamu tidak mungkin menasehatiku, tetapi khabarkan kepadaku tentang anak Adam”,
iblis berkata, “anak Adam di hadapan saya terbagi menjadi 3 kelompok:

1. kelompok yang paling berat bagi saya yaitu manusia yang tergoda dan terpedaya olehku kemudian beristighfar dan bertaubat, sehingga dia merusak seluruh usahaku. Kemudian saya kembali menggoda lagi tanpa kenal putus asa dan saya tidak menemukan apa yang saya kehendaki

2. kelompok manusia di tangan saya bagaikan bola seperti bola di tangan anak-anak kalian. Saya buat permainan menurut kehendak saya sehingga mereka tidak banyak menyusahkanku


3. kelompok manusia seperti kamu yang tidak mampu saya goda sama sekali


Yahya bin Zakaria berkata, “apakah kamu mampu menggodaku?”, 
iblis menjawab, “tidak, kecuali sekali saja yaitu pada waktu kamu makan, saya menggodamu hingga kamu makan lebih banyak dari yang kamu inginkan lalu kamu tidur di malam itu hingga terlambat dari shalat dan (kamu) shalat tidak seperti hari biasa”.
Yahya berkata, “sudah pasti, mulai sekarang saya tidak akan makan kenyang hingga meniggal”.
Iblis berkata kepadanya, “ kalau begitu saya juga sudah pasti tidak akan menasehati manusia setelah kamu”.

(Ibid, hal.245)

Saturday, July 3, 2010

Nantikan...



Gmbr diatas adalah cover utk karya yg bertajuk Summer's Snow. Agak simple sebab ini merupakan 1st draft yg telah siap sepenuhnya pada tahun 2009 (kalau x silap) oleh WAN MUHAMAD AMININ . Siapa beliau?? Beliau adalah member seperjuangan time di SASER (kini dikenali sbg Sek. Men. Sains Tengku Mukhriz).

Ini bukanlah karyanya yang pertama, memandangkan karya yg pertamanya adalah btajuk The Stream tidak dijumpai (hilang kot..sori yea) so, xleh nk share dgn korang semua. Jalan cerita ini, bg saya leh bagi 'thumbs-up', walaupun ada kekurangan baik dari segi sudut pandang mahupun penulisan. Namun, usahanya menulis selama ini merupakan percubaan yang berbaloi. 

Originally, karya ini berlatar kan 'western', oleh itu, saya ambil kptusan utk edit sedikit apa2 yg patut agar sesuai dgn semua lapisan pembaca.

Nak tahu lebih lanjut??

Tunggu...

Friday, July 2, 2010

hahaha... part 1





OFFICE ARITHMETIC

Smart boss + smart employee = profit
Smart boss + dumb employee = production
Dumb boss + smart employee = promotion
Dumb boss + dumb employee = overtime
_____________________________

SHOPPING MATH

A man will pay $20 for a $10 item he needs.
A woman will pay $10 for a $20 item that she doesn't need.
_____________________________

GENERAL EQUATIONS & STATISTICS

A woman worries about the future until she gets a husband.
A man never worries about the future until he gets a wife.
A successful man is one who makes more money than his wife can spend.
A successful woman is one who can find such a man.
_____________________________

HAPPINESS

To be happy with a man, you must understand her a lot and love her a little.
To be happy with a woman, you must love him a lot and not try to understand him at all.
______________________________

LONGEVITY

Married men live longer than single men do, but married men are a lot more willing to die.
______________________________

PROPENSITY TO CHANGE

A woman marries a man expecting he will change, but he doesn't.
A man marries a woman expecting that she won't change, and she does.
_____________________________

DISCUSSION TECHNIQUE

A woman has the last word in any argument.
Anything a man says after that is the beginning of a new argument.
_____________________________

HOW TO STOP PEOPLE FROM BUGGING YOU ABOUT GETTING MARRIED

Old aunts used to come up to me at weddings, poking me in the ribs and cackling, telling me, "You're next.." They stopped after I started doing the same thing to them at funerals.

Monday, June 28, 2010

It was a CAKE robbery???!



Seperti tajuk di atas, mula2 dgr, gua sdiri pun pelik.. mmg pelik, tapi benar! Leh masuk rancangan 'Repley's  Believe it or not'. Insiden ni mmg 'based on the true story' gitu.. Ia benar2 terjadi di tmpt member gua yg sememangnya kerja part-time kat situ. Kat mana?? Dah sah2 la kedai kek kan..kedai ape lagi yg jual kek klau bukan ..( ~blank~).. paham2 jer laa. Kedai ni mmg famous dgn kek. Gua pun suka makan kek2 kat cni..boleh men' chubby' kan tubuh badan...lagi best klau ada yg sudi belanja... *wink2!

Ok, berbalik kepada kisah tadi, gua pun hairan jugak kenapa dorg sanggup 'mengambil kek tersebut tanpa kebenaran rasmi' coz segala jenis harta yg ada kat dalam kedai itu tidak di usik pun..(baik sungguh dorg ni). Rasenya mmg dorg plan nk ambil kek jer. Dorg ni boleh diiktiraf sbg 'pekerja' yg tidak makan tulang. Kalau disuruh A, A lah yg dorg buat. B-Z mmg tak amik pusing. Berdasarkan pengamatan gua, dan perbincangan serta dianalisis oleh akal yg nakal ini..maka wujud lah teori gua , antaranya : 
 
1) BIRTHDAY PARTY :
Kemungkinan pada waktu itu, dorg terlupa (dek hal2 yg x dpt dielakkan) utk beli kek      sempena hari jadi mber dorg. So, dlm kekalutan mereka keluar lah mencari kek tersebut. Menjelang lewat malam, semua kedai kek sudah tutup. Lalu, mereka berhenti di hadapan sebuah mall. Memandangkan mall ini mempunyai kedai kek yg sungguh lazat, dorg pun sepakat nak masuk. Time tu dah la ngantuk, coz dah lewat malam, dorg pun terbuat keputusan di luar kawalan diri untuk mengambil ajer kek tersebut tanpa kebenaran oleh pihak berkenaan.

2) BREAKING THE HABIT :
Korang perasan x yg selalunya, kbykan kes rompakan adalah bermotifkan items yg laku untuk diperdagangkan mcm duit, emas, kereta , etc.. So, bagi memecah tradisi dan ingin membuktikan bhw dorg boleh membuat rekod baru dalam sejarah rompakan kat Malaysia ni, dorg pun buat leh plan ni. Errm.. kiranya dorg ni berinterlektual jugak lar yer coz mampu membuat kelainan sblm tindakan.

3) CAKE-ADDICT :
 Kemungkinan dorg ni dalam kalangan 'penagih kek tegar' kot.. Maybe, pada waktu itu ketagihan mereka dah mencapai tahap tertinggi. Sebab itu mereka sanggup buat apa sahaja demi mendapatkan kek tersebut.


Begitulah serba-sedikit teori yg mampu gua coretkan setakat ini. Tapi korg semua kena ingat tau.. sebab dlm byk2 mende kt dunia ni, bab2 makanan lah yg xleh di pandang enteng or dipandang ringan coz semuanya bermula dgn makanan. Dan makanan itu sendiri lah yg mencorak diri korg nt. Kalau halal lah punca pencariannya, bahan yg digunakan, dan atas tujuan yg baik...maka InsyaAllah makanan tersbut diberkati-Nya. Kalau sebaliknya pula, rasenya korg pun dah boleh agak apa yg akan terjadi kan?? kan kita dah blajar 'Adab Makan' since lower-2ndry school lagi.. So, beware of what u eat.  
                  
                                                            Coz u r what u eat!!



p/s : segala penceritaan di atas hanyalah tujuan ilustrasi sahaja, tiada kene mgena yg hidup, pengsan, tidur mahupun yg sudah tiada. Harap maklum!

Friday, May 28, 2010

Ada Apa Dengan BUDU???




Entri kali adalah berkisar mengenai hal pemakanan , Budu, iaitu sejenis sos yg selalunya dimakan dengan hidangan nasi cukup digemari dan sinonim oleh sebahagian besar penduduk pantai timur amnya, dan Kelantan khususnya. Kandungan utamanya adalah diperbuat daripada pati ikan bilis. Melalui kajian yg dilakukan oleh pakar pemakanan berkhasiat dari Jepun, Amerika, Australia dan Jerman, Budu didapati mempunyai perlbagai kelebihan, sebahagiannya termasuklah :

1) Memiliki Gluthaione sebagai bahan antioksidan, mengeluarkan sisa toksik dan meningkatkan daya tahan tubuh (imunisasi) yg dapat memerangi perlbagai penyakit berbahaya dan mampu menghalang kanser.

2) Berpotensi untuk melawan radikal bebas sehingga dapat menghalang proses penuaan dan mencegah koroner jantung, diabetes, kanser dan selainnya pada peringkat awal.

3) Mengandungi zat antibakteria penyebab diare, penurunan kolestrol darah, pencegah penyakit jantung dan hipertensi.

4) Memiliki zat gizi yg lebih mudah dicerna, diserap dan dimanfaatkan oleh tubub berbanding jenis protein yang lain.

5) Mampu mengatasi masalah kanak2 yg menderita penyakit diare akibat kurang zat pada tubuh. 

6) Merangsang sel2 otak dan memperkukuh ikatan di antara neuron2 serta menguatkan neuron2 yg lemah.

7) Membantutkan pertumbuhan bakteria raffinosa dan stokiosa, penyebab utama gejala flatulensi dan kembung perut bagi kanak2 dan org dewasa.

8) unsur genestein dan phytoestrogen yg terdapat, mampu mencegah penyakit kanser, proses penuaan dan kanser payudara.

9) Pengambilan sebanyak 150gm sehari selama 2 minggu dpt menurunkan kadar kolestrol.

10) Mempunyai kandungan protein dan serat yang tinggi.


p/s: jadi ape korg tggu lagi? Minumlah BUDU sebelum terlambat..hehehe :p

Tuesday, May 25, 2010

"Ustaz, syubhahkah menyertai Facebook?"

 

1. Bolehkah menggunakan produk ciptaan Yahudi?
Kesimpulannya, dibenarkan untuk umat Islam membeli, menjual, mengguna pakai produk ciptaan bukan Islam termasuk Yahudi selagi mana ia dalam ruang lingkup yang halal. Nabi Muhammad SAW juga diriwayatkan dalam hadis sahih berurusan dan membuat transaksi jual beli juga cagaran dengan seorang Yahudi iaitu: “Sesungguhnya Nabi SAW membeli makanan daripada seorang Yahudi dengan pembayaran secara bertangguh, dan mencagarkan baju besi baginda.” ( Riwayat al-Bukhari, no 2326, 2/841).
2. Apa maksud penyoal dengan ayat 'menyumbang kepada bangsa Yahudi'? 
Jual beli Muslim dengan seorang Yahudi hingga memberikan keuntungan kewangan kepada dirinya tidak bermasalah sama sekali di sisi Islam, malah Rasulullah SAW dan sahabat banyak yang berjual beli dengan Yahudi di Madinah. Cuma persoalannya adakah ia bermaksud menyumbang kepada keganasan Yahudi Zionis? Sejauh mana kebenaran dakwaan itu? Adakah sebarang bukti jelas atau hanya bersandarkan kepada latar belakang peribadi si pengasas?

3. Adakah penyaluran dana kepada individu Yahudi atau khas ditujukan kepada proses penjajahan tanah Palestin?
Begini, jika ternyata daripada sumber yang sahih, jelas lagi pasti, sesuatu transaksi jual beli kita memberikan keuntungan kepada organisasi Yahudi yang hasil pendapatannya digunakan untuk proses penjajahan haram, keganasan dan serangan ke atas umat Islam, barulah hukum HARUS berubah menjadi HARAM menurut sepakat ulama. Dalam konteks Facebook, ia masih kekal tidak jelas kerana hampir semua penulisan yang membantah Facebook tidak menyertakan bukti jelas berkaitan hal itu. Semuanya membuat andaian itu dan ini sedangkan andaian semata-mata tidak boleh mengubah hukum asal keharusan kepada haram. Ia sekadar mengajak kita untuk berhati-hati dan peka. Malah majoriti pengguna Facebook tidak melakukan sebarang transaksi kewangan dengan syarikat itu kecuali yang menyertai skim ditawarkan (ini memerlukan perbincangan berasingan).

Jika ada pula yang mengarahkan saya membuat kajian dan mencari bukti itu sebelum memberi pandangan berkenaan status hukum, boleh saya katakan, kajian sudah dibuat dan kami gagal menemui bukti untuk menyokong andaian pihak yang membuat andaian. Jika dikatakan: “Bukti bertulis tentulah dirahsiakan oleh pengurusan Facebook dan mereka memberikan sumbangan secara senyap,” maka jawapannya, Islam tidak memberatkan kita untuk membuat andaian dalam hal seumpama itu. Jika andaian sedemikian masih ingin digunakan, kelak ia mengakibatkan kesukaran berat (mashaqqah) buat seluruh umat Islam pada banyak perkara juga aktiviti lain.

Ini kerana, larangan dan andaian juga akan terpakai buat semua penjual bukan Islam iaitu yang beragama Hindu, Kristian, Buddha dan sebagainya. Penjual terbabit juga boleh diandaikan menyumbang kepada gerakan melawan Islam secara senyap, akhirnya, kita terperangkap dengan kekerasan fatwa kita sendiri hingga bermusuh dengan semua tanpa bukti jelas. Oleh itu, selagi tidak disertakan dan tidak mampu dihadirkan bukti bertulis, selagi itulah hukumnya adalah HARUS untuk berjual beli dengan penjual atau syarikat milik Yahudi. Jika berjual beli pun dibenarkan, apatah lagi sekadar membuka akaun Facebook. Cuma mungkin keharusan berurusan dengan barangan Yahudi, boleh menjadi makruh atau syubhah di ketika wujudnya peperangan dan serangan ke atas umat Islam. Ini memerlukan penelitian satu persatu.


4. Hak peribadi pengguna Facebook dijajah?
Ini mungkin ada benarnya, selepas saya menghabiskan bacaan polisi hak peribadi yang terkandung di dalam web Facebook, ia memberi gambaran bahawa gambar, maklumat dan segala yang terkandung di dalam Facebook kita boleh wujud juga di akaun Facebook orang lain yang dikongsi dan saya yakin pihak Facebook juga mempunyai simpanan data terbabit. Walaupun begitu, ia sekali lagi tidak cukup kuat untuk sampai menjadikan penggunaan Facebook sebagai haram. Apa yang perlu adalah kawalan dan had

KESIMPULAN
Saya tidak berhasrat untuk menyenaraikan satu persatu baik dan buruk penggunaan Facebook, cuma apa yang ingin saya nyatakan sebagai kesimpulan adalah seperti berikut:

1. Hukum membuka akaun dan menggunakan Facebook adalah HARUS selagi tidak terbukti ia menggunakan pengaruh dan keuntungannya untuk menyerang Islam atas nama Facebook sama ada melalui dana kepada Yahudi, Amerika Syarikat dan lainnya.

2. Bagi mereka yang masih tidak selesa dengan latar belakang pengasas dan syarikat Facebook, mereka dinasihatkan TIDAK MEMBUKA DAN MENYERTAI FACEBOOK. Mereka boleh terus memberi nasihat kepada pengguna Facebook supaya sentiasa berhati-hati namun tidak boleh dengan sewenangnya menuduh pengguna facebook melakukan perkara haram.

3. Bagi mereka yang ingin mengambil sikap lebih berhati-hati mereka disarankan:


a. Memanipulasi akaun Facebook untuk manfaat Islam melebihi kepentingan peribadi. Ruang yang ada wajar digunakan untuk mempromosi kefahaman Islam melalui tulisan, video, audio dan sebagainya.

b. Hadkan dan kurangkan perbincangan soal remeh temeh peribadi yang membuang masa diri dan orang lain.

c. Tidak sehingga berkongsi terlalu banyak gambar peribadi (khususnya bagi wanita) sejak zaman kanak-kanak tanpa had kerana ia bakal membawa mudarat berbanding manfaat, kerana ia akan kekal di Facebook orang yang dikongsi dan juga syarikat facebook itu sendiri.

d. Tidak memasukkan perincian peribadi yang sensitif khususnya seperti akaun bank, taraf kesihatan dan sebagainya. Cukuplah sekadar menyertakan nama, tarikh lahir dan pendidikan.

e. Tidak terbabit dengan permainan dan aplikasi yang dijangka bercanggah dengan Islam seperti kuiz ramalan nasib. Sama ada atas dasar 'main-main' atau sebagainya.

f. Tidak mempercayai tilik moden seperti rahsia tarikh kelahiran dan sepertinya yang terkandung dalam aplikasi percuma Facebook. Sama ada atas dasar 'main-main' atau sebagainya.

g. Menyedari bahawa maklumat kita di Facebook boleh menjadi pangkalan data pihak asing untuk memantau kehidupan dan maklumat peribadi kita jika tidak dikawal. Pangkalan data sebegini sebenarnya amat bernilai dan sukar ada satu organisasi di dunia ini yang mampu menyimpan maklumat manusia sebagaimana Facebook. Hatta, parti politik masing-masing pun tidak mempunyai maklumat ahlinya yang sebegitu terkini sebagaimana Facebook. Justeru, maklumat sebegini amat banyak gunanya untuk sebarang tujuan kejahatan dan ketamakan. Jika itu semua dapat dijaga dan disedari, saya kira mengguna Facebook adalah kekal dalam hukum HARUS atau DIBENARKAN, malah jika ia lebih banyak digunakan untuk kemaslahatan Islam, ia DIGALAKKAN. Jika terdapat unsur syubhah sekalipun, ia diatasi oleh manfaat yang disebarkan melalui Facebook itu.

(sumber: http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/HukumsertaiFacebook/Article/indexp_html)

Monday, May 24, 2010

12 AURAT WANITA!!

Entri kali ini, saya ingin share ckit dgn anda semue terutama kpd golongan hawa, kaum adam pun boleh jer nk baca coz nt korg juga yg jadi pembimbing kaum hawa kelak. Mybe korg dah tau, tapi x salah rasenya klau refresh balik memory, clear ckit kan... 
*          *          *



1. Bulu kening - Menurut Bukhari, Rasullulah melaknat perempuan yang mencukur atau menipiskan bulu kening atau meminta supaya dicukurkan bulu kening - Petikan dari Hadis Riwayat Abu Daud Fi Fathil Bari.

2. Kaki (tumit kaki) semacam hantu loceng - Dan janganlah mereka (perempuan) membentakkan kaki (atau mengangkatnya) agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan - Petikan dari Surah An-Nur Ayat 31. Keterangan : Menampakkan kaki dan menghayunkan/melenggokkan badan mengikut hentakan kaki terutamanya pada mereka yang mengikatnya dengan loceng……

3. Wangian - Siapa sahaja wanita yang memakai wangi-wangian kemudian melewati suatu kaum supaya mereka itu mencium baunya, maka wanita itu telah dianggap melakukan zina dan tiap-tiap mata ada zinanya terutamanya hidung yang berserombong kapal kata orang sekarang hidong belang - Petikan dari Hadis Riwayat Nasaii, Ibn Khuzaimah dan Hibban.

4. Dada - Hendaklah mereka (perempuan) melabuhkan kain tudung hingga menutupi bahagian hadapan dada-dada mereka - Petikan dari Surah An-Nur Ayat 31.

5. Gigi - Rasullulah melaknat perempuan yang mengikir gigi atau meminta supaya dikikirkan giginya - Petikan dari Hadis Riwayat At-Thabrani, Dilaknat perempuan yang menjarangkan giginya supaya menjadi cantik, yang merubah ciptaan Allah - Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim.

6. Muka dan leher - Dan tinggallah kamu (perempuan) di rumah kamu dan janganlah kamu menampakkan perhiasan mu seperti orang jahilliah yang dahulu. Keterangan : Bersolek (make-up) dan menurut Maqatil sengaja membiarkan ikatan tudung yang menampakkan leher seperti orang Jahilliyah.

7. Muka dan Tangan - Asma Binte Abu Bakar telah menemui Rasullulah dengan memakai pakaian yang tipis. Sabda Rasullulah: Wahai Asma! Sesungguhnya seorang gadis yang telah berhaid tidak boleh baginya menzahirkan anggota badan kecuali pergelangan tangan dan wajah saja - Petikan dari Hadis Riwayat Muslim dan Bukhari.

8. Tangan - Sesungguhnya kepala yang ditusuk dengan besi itu lebih baik daripada menyentuh kaum yang bukan sejenis yang tidak halal baginya - Petikan dari Hadis Riwayat At Tabrani dan Baihaqi.

9. Mata - Dan katakanlah kepada perempuan mukmin hendaklah mereka menundukkan sebahagian dari pemandangannya - Petikan dari Surah An Nur Ayat 31.

Sabda Nabi Muhamad SAW, Jangan sampai pandangan yang satu mengikuti pandangan lainnya. Kamu hanya boleh pandangan yang pertama sahaja manakala pandangan seterusnya tidak dibenarkan hukumnya haram - Petikan dari Hadis Riwayat Ahmad, Abu Daud dan Tirmidzi.

10. Mulut (suara) - Janganlah perempuan-perempuan itu terlalu lunak dalam berbicara sehingga berkeinginan orang yang ada perasaan serong dalam hatinya, tetapi ucapkanlah perkataan-perkataan yang baik - Petikan dari Surah Al Ahzab Ayat 32.

Sabda SAW, Sesungguhnya akan ada umat ku yang minum arak yang mereka namakan dengan yang lain, iaitu kepala mereka dilalaikan oleh bunyi-bunyian (muzik) dan penyanyi perempuan, maka Allah akan tenggelamkan mereka itu dalam bumi - Petikan dari Hadis Riwayat Ibn Majah.

11. Kemaluan - Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan mukmin, hendaklah mereka menundukkan pandangan mereka dan menjaga kehormatan mereka - Petikan dari Surah An Nur Ayat 31.

Apabila seorang perempuan itu solat lima waktu, puasa di bulan Ramadan, menjaga kehormatannya dan mentaati suaminya, maka masuklah ia ke dalam Syurga daripada pintu-pintu yang ia kehendakinya - Hadis Riwayat Riwayat Al Bazzar.

Tiada seorang perempuanpun yang membuka pakaiannya bukan di rumah suaminya, melainkan dia telah membinasakan tabir antaranya dengan Allah - Petikan dari Hadis Riwayat Tirmidzi, Abu Daud dan Ibn Majah.

12. Pakaian - Barangsiapa memakai pakaian yang berlebih-lebihan terutama yang menjolok mata , maka Allah akan memberikan pakaian kehinaan di hari akhirat nanti - Petikan dari Hadis Riwayat Ahmad, Abu Daud, An Nasaii dan Ibn Majah.

Petikan dari Surah Al Ahzab Ayat 59. Bermaksud : Hai nabi-nabi katakanlah kepada isteri-isterimu, anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin, hendaklah mereka memakai baju jilbab (baju labuh dan longgar) yang demikian itu supaya mereka mudah dikenali. Lantaran itu mereka tidak diganggu. Allah maha pengampun lagi maha penyayang.

Sesungguhnya sebilangan ahli Neraka ialah perempuan-perempuan yang berpakaian tetapi telanjang yang condong pada maksiat dan menarik orang lain untuk melakukan maksiat. Mereka tidak akan masuk Syurga dan tidak akan mencium baunya - Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim. (Keterangan : Wanita yang berpakaian tipis/jarang, ketat/ membentuk dan berbelah/membuka bahagian-bahagian tertentu.)

wallahu'alam...
 "  Cantik wanita kerana kejernihan wajah, 
Manis wanita kerana senyuman yg indah, 
Ayu wanita kerana kesederhanaan lahiriah, 
Hebat wanita kerana keimanan yg teguh"

Saturday, May 22, 2010

It was only a DREAM!

what will i tell u guys is not a reality..but, it just for your entertainment! =P
 *          *          *


 I was about to go to my former school. I was waiting for a train to arrive. At that time, i felt that i was a bit late..i was in hurry. Then, 2 trains arrived. I got confused, which train should i take coz my ticket showed that it was train A. The trains showed no signs, neither A nor B. After a few sec, both trains started to depart. I was numb! What a world??! Why the trains took just a few sec for the passengers to embark them? So, i was left behind with full of questions in my mind. Nervousness overwhelmed me as it was the only transportation which was available at that moment. Then, i went to the counter to ask whether they had any suggestion to ensure that i would arrive at my destination on that day. I asked them why the trains just stopped for a few sec..They answered me, "it was your problem". What??! I was so disappointed with the answer. But then, they asked me whether i still want to take the train. I said, "yes". They replied, "give me some cash to get you to the nearby station. i bet we would arrive there at the time the train does". Without further thinking (because i was afraid if i missed the train), i agreed!

Luckily, i arrived earlier than the train. I rushed to the gate near the railway, to ensure that i would easily get the train. I dont know what was really happened, i saw DAFI with a crowd of my friends. Huh?? "What is he doing here?", i thought. Who is Dafi? He was the AF boy. I shake hands with him like we were friends. Even in reality i dont even know him a lot. lolz! After i met my friends, i was walking to get a view of the surrounding. Then i knew that my former school had provided us a free-ticketing bus from that place to the school. What a freak?!! I dont even notified about this before. I had to make a decision whether i still want to travel alone in the deck or travel together with my friends in the bus. Yeah, i made the decision to travel with my friends... On the bus, i had to seat with 3 friends on a double-seat! Could you imagine it?? It was suffocating me either. Yet, it was a fun journey. What the heck??!

Out of the blue, i remembered that my bags were in the deck! Gosh!! 'i have to get it somehow'... then, i called Miley about the stuff. Which Miley?? Yeah, that Miley! MILEY CYRUS! She was my friend. And she was in the coach! I called her as if we were close friends since the childhood age. I told her about my bags and asked to get it in the deck. She was so easy-going person!

 At the time i arrived, the train was there too. Quickly, i got into the train. I found that she (Miley Cyrus), who was wearing kindda hooded shirt, was trying to get my bags. What was freaking me out was...there was a guard to secure my deck. Huh??! Who am i? Am i a VVIP?? who need a bodyguard to secure my place? Pretty nonsense!! I entered the deck and made a conversation with the guard. Luckily, i got my bags back. That was not the ending...

 Just before i want to get out from the deck..ERIC was coming into the deck. Who is Eric?? He was the one who hosted the TV Program eg : Casa Impian. Yeah, he was there! How lucky i am to meet him at that place, at that time. Without a long thought, i asked him some tips on how to make stylish decorations. Blah..blah..blah... Then, i ended the conversation. What a journey for today! tsk... before i stepped out from the train, i was amazed my the surrounding. The surrounding was like a set in classic English movies. The scenery was so serene and the town was so 'old-school' type... i like this!

 i dont really know how the dream was ended. But, that was it. The most shocking part was where i could meet Miley in such a way! hahaha... Hope u were entertained!

 moral of the story : basuh kaki before masuk tidor yer...

 

Sunday, May 16, 2010

Prank CALL a.k.a Panggilan HANGIT!

Mr. x : Hello, may i speak to Mr. Khairi
 Kecik : Yes, speaking here. Who is there?
 Mr. x : Im Mr Zamran from *** airlines. According to our database, you haven't completed your payment.
Kecik : What?? Are you sure? 
 Mr. x : Yes sir. Let me re-check your itinerary. (after a few sec). Sir, your name is Mr. Khairi Bin Ab*** M*****. You have booked a journey to Egypt on 22/**/2009. Are those data correct, sir?
 Kecik : Yes. But, I paid it already. Im pretty sure about that.
 Mr. x : Sir, based on our system, your payment detail shows nothing. It means that, you haven't paid anything yet.
 Kecik : Are you sure?? (a bit nervous)
 Mr. x : Yes sir. You should better to settle it as soon as possible. Or it may cause a lot trouble to you in future.
 Kecik : But...err.. i had...hmm.. already.. (sad voice)
 Mr. x : Sir, calm down. Do you have CIMB bank? Mybank? or any bank that could make online transaction?
 Kecik : I dont have one.
Mr. x :  Let see. Do you know this name..Mr. Usher? I think he could help u.
 Kecik : What???!!
 Mr. x : Gotcha!! You got it kecik! You have been pranked!! 
 Kecik : Kuang ajo!! ^%$^%^!!

 {credit to kecik for answering the phone. im sorry for making you worry to death at that time. Luckily, it just a prank. Later, u will remember this moment whenever we are afar. This is for you:}

  
 for my beloved friends :
 Sometimes i want to shout to the whole world how lucky i am to have you as my friend but sometimes i want to hush...afraid that somebody might take you away from me.

Wednesday, May 12, 2010

Goodbye xm5800 - Good to 'have' U!

xm5800? apa tuu? itu adalah salah satu model handphone Nokia (kpd sesape yg xtau). Aku baru jer jual tadi menerusi Mudah. Itu pun selepas beberapa hari aku buat advertisement dkt page Mudah. Mmg convenient sgt2 'coz, website ni senang klau nk trade ape2 barang including hartanah and vacancies. Sbb tu aku letak dlm list favourite trading places. Klau x, xde maknanya aku nk letak sesaje. Ok, bior eden 'story' ckit :

 *     *     *

 Sbnrnya dah lama nk jual phone ni, sebab ntah la, aku rasa mcm x ssuai plak bila aku gune touchscreen phone. xtau la kenapa. Maybe sbb sensitif sgt kot. Iye laa, klau nk taip msj, kene tekan btol2 'coz die kan flat  jer..so, lau x pandang, mmg xleh msj. Aku klau sms, malas nk pandang2 screen..ceewah! Tapi phone  applications mmg aku respect abis! Mmg syok gune. Tambah2 dgn pelbagai audio & video format yg leh dimuatkan ke dalam mende alah tu. Lama jugak la fikir, tapi disebabkan mglami kesulitan dlm pengendalian skrin sesentuh, dgn sebulat suara, hati aku berkata "it is a-must-sell-item".. :P  

Ada seorg customer yg call aku & kata lah yg dia ni btol2 minat nk bli (sbb kt ad tu aku tulis siap dgn huruf besar agi 'FOR SERIOUS BUYER ONLY!'...patutlah dia bersungguh2 meyakinkan aku. Kelakar x? Then, proses tawar-menawar berlaku mnerusi sms & panggilan. Pada mulanya, aku letak hrga yg aku rasa ok, sbb mende alah tu drpd avaxx, (means-it is originally made from it's distributor). Dia ada tawarkan satu harga yg pada aku, agak rendah. Aku kata, "nyaknyo laa kawe gni gak, bare molek agi ni", (kesian la kat aku sbb barang ni ok lagi). Dia kata, xpe la gitu. Dengan msj yg agak sedih & mencabar pendirian aku sbg penjual, dia kata "xpo la gitu gak, dale 2,3 hari lagi ado la tu ore lain nok jual". Dengan kredibilti aku yg boleh dikatakan ala2 businessman gitu..aku menjawab "ok". Simple & humble. :p

Aku igtkan dah bukan rezeki aku nk jual, so, biarlah kan. Nk buat mcm mn. After 2 hari, aku dpt msj. "demo ado lagi x handphone tu?"...ada2 - aku reply. Haih, mcm sireh pulang ke gagang plak rasenya. Die kata dia nk bli. Then, aku pun turunkan harga sikit. Kesian plak aku dengar die ckp yg die ni akan masuk U nt, so xleh nk spend duit byk2 sgt. Ok lah klau gitu, aku pun buat market strategy : Fullset-RMxxx. Without charger-RMxxx. (kebetulan mmg aku xde charger). So, die pun nk amik la yg xde charger tu. Aku buat cara COD (cash on delivery) sbb aku rasa cara ni antara yg selamat setakat ini. Dia cakap nk jumpa aku kt depan KBMC ( sebuah hospital swasta)...aku pun pelik, nape la die nk jumpe kt situ? Jumpa la kat food court mana2 en..senang ckit nk berurusan nt. Die kata die loghak (tergesa2). Oh, ok. 

 Aku pun drive la menuju ke destinasi itu, die kata die bawa kete iswara hitam. So, tgh2 bez aku drive terpandang la kete tu. Mmg btol2 dpn KBMC. Lalu, aku pun belok kiri & reverse ckit (ala2 filem hollywood). Pastu dia dtg kt aku, so, berlaku lah proses jual-beli. 
"Bla...bla.. bla?..bla..bla.. oh,,bla..bla..bla!"
Lepas je urusan tu, aku pun memecut (tp xde la laju sgt) meninggalkan customer tadi. Time aku tgh drive, aku pun terfikir...aik? nape plak aku yg loghak ni? sepatutnya die yg tergesa2.. Time urusan jual-bli tadi pun aku cakap laju2. Aku ni dah tersalah menjiwai watak agaknya..Nervous kot 'coz first time buat bisnes ni...ceeeh! Aku pun terperasaan, aku terlupa nk buat proper akad dlm bermuamalat. Smpai rumah, aku text coz him, kata aku minta maaf tlupa nk buat akad. 
  
 So, persoalannya, adakah sah dari segi hukum berdasarkan senario muamalat diatas??

Jawapannya : akad ini termasuk dlm rukun jual beli. Mmg kena ada dlm sesuatu muamalat. Tapi, klau kita
                      terlupa nk kata 'saya jual','saya beli' pun, dikira tidak mengapa kerana kita dah bayar. Bayar 
                      itu pun sudah menunjukkan kerelaan penjual-pembeli utk menukar milik. Klau diikutkan ada 3 
                      cara akad :
  1) lisan (cth : dgn mgtakan sy jual-sy bli)
 2)utusan@tulisan
 3) perbuatan : tanpa ijab&kabul (cth: byr kpd cashier)

p/s: credit to my friend for giving the above answer. (suka la tu)
 moral of the story : walau apa pun hal kehidupan yg kita buat, mesti lah berlandaskan hukum Allah. Wallahu'alam.



U also may like:

Related Posts with Thumbnails