"Maka (tetapkanlah kepercayaanmu) Bahawa Sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan" ( Al-Insyirah : 5)

Tuesday, May 11, 2010

Ini Aku

Assalamualaikum...

 Kini aku kembali ber-blogging, setelah mengambil masa yg agak lama utk berehat seketika even aku sdiri xtau entah apa alasan utk aku berehat drpd update blog ni. Mungkin juga kesibukan kehdupan duniawi merencat aku daripda aktif mengisi page2 yg kosong. Mungkin juga jerit perit kehidupan meralatkan aku drpd terus berkongsi tentang inti kehidupan sebenar.



                                              *                       *                            *

  Setelah puas aku dilamun kegelisahan, akhirnya dpt jugak offer letter. Pernah dulu aku berangan2 nak jadi seorng medical practitioner, tapi Dia yg Maha Menentukan segala sesuatu utk hamba-Nya. Aku hanya merancang, Dia yg tentukan. Walau mengalir air mata darah sekalipun, xkan masa dapat di putarkan. Kehidupan di depan adalah jauh lebih penting drpd kehidupan semalam. Aku redha. Walau payah sekalipun untuk aku redah, aku yakin Dia bersamaku. Dia tahu apa yg terbaik untukku. Walaupun begitu, aku mengambil masa yg panjang utk menerima seadanya. Aku sering bertya "kenapa?"... Jarang sekali aku menjawab "bagaimana?".. sudah tentu persoalan itu xdpt diselesaikan. Lalu aku bangkit bersama sisa2 kudrat yg ada untuk menjalani kehidupan hari esok. Luka itu mungkin sembuh jikalau dizahirkan, namun, secara batinnya masih ada kudis yg belum dpt dirawat. Mungkin segala keperitan selama ini terjawab, malah ubat2 yg mujarab pasti ada pada hari esok. Siapa tahu?? Aku tinggalkan persoalan ini disini, mungkin pada hari lain, akan terjawab jua...



                                                       

5 comments:

  1. "Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui."
    -Surah Al-Baqarah ayat 216

    ReplyDelete
  2. Yes, betul tu cakap 'commenter' di atas.
    Congrats in whatever course you get. Allah knows what's best for you.

    BTW, dapat course apa?

    ReplyDelete
  3. kecik: benar, tapi susah sebenarnya utk bersyukr thdp apa yg kita dpt..kelemahan diri ku..

    sarah : dpt course sama mcm kamu..nt sama2 ler jual drugs yer..majulah drugs utk negara..

    ReplyDelete
  4. Haha. Mungkin sekarang ni nampak bidang Pharmacy ni mcm bosan tp kamu akan tahu nanti.

    Ramai ex-students Pharmacy UIA dapat Ph.D before umur 30. And most of them UIA hantar kat overseas. Tapi tak tahu la kamu nak jadi pharmacist or professor.

    Tp yg pasti bila jd professor nanti qualifications kamu lagi tinggi drp doctor. Doctor kena kerja 10 tahun baru boleh buat specialization.

    Oh, saya ada baca satu blog pasal this ex-UIA yg kena turun dari 2nd year medic UIA ke 1st year Pharmacy. Lagi sedih. Tapi bila dia kerja banyak betul peluang yg dia dpt (cthnya pg Switzerland, India, etc) berbanding kawan-kawan dia yg berpenat lelah kat hospital.

    Takpe la, take yr time. Lama2 insya-Allah dpt bersyukur and terima ketentuan-Nya.

    ReplyDelete
  5. thanks sarah 4 ur concern.. sbnrnya sy cuak coz subjek chem ni antara yg agak lemah since 2ndry skul. tu la bila tfikir sal pharma, agak payah untuk sy terima kenyataan. tapi, tu kan kisah lama..insyaAllah sy akan cuba sebaik mungkin. Doakan sy yer semue.. =')

    ReplyDelete

U also may like:

Related Posts with Thumbnails