"Maka (tetapkanlah kepercayaanmu) Bahawa Sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan" ( Al-Insyirah : 5)

Wednesday, May 12, 2010

Goodbye xm5800 - Good to 'have' U!

xm5800? apa tuu? itu adalah salah satu model handphone Nokia (kpd sesape yg xtau). Aku baru jer jual tadi menerusi Mudah. Itu pun selepas beberapa hari aku buat advertisement dkt page Mudah. Mmg convenient sgt2 'coz, website ni senang klau nk trade ape2 barang including hartanah and vacancies. Sbb tu aku letak dlm list favourite trading places. Klau x, xde maknanya aku nk letak sesaje. Ok, bior eden 'story' ckit :

 *     *     *

 Sbnrnya dah lama nk jual phone ni, sebab ntah la, aku rasa mcm x ssuai plak bila aku gune touchscreen phone. xtau la kenapa. Maybe sbb sensitif sgt kot. Iye laa, klau nk taip msj, kene tekan btol2 'coz die kan flat  jer..so, lau x pandang, mmg xleh msj. Aku klau sms, malas nk pandang2 screen..ceewah! Tapi phone  applications mmg aku respect abis! Mmg syok gune. Tambah2 dgn pelbagai audio & video format yg leh dimuatkan ke dalam mende alah tu. Lama jugak la fikir, tapi disebabkan mglami kesulitan dlm pengendalian skrin sesentuh, dgn sebulat suara, hati aku berkata "it is a-must-sell-item".. :P  

Ada seorg customer yg call aku & kata lah yg dia ni btol2 minat nk bli (sbb kt ad tu aku tulis siap dgn huruf besar agi 'FOR SERIOUS BUYER ONLY!'...patutlah dia bersungguh2 meyakinkan aku. Kelakar x? Then, proses tawar-menawar berlaku mnerusi sms & panggilan. Pada mulanya, aku letak hrga yg aku rasa ok, sbb mende alah tu drpd avaxx, (means-it is originally made from it's distributor). Dia ada tawarkan satu harga yg pada aku, agak rendah. Aku kata, "nyaknyo laa kawe gni gak, bare molek agi ni", (kesian la kat aku sbb barang ni ok lagi). Dia kata, xpe la gitu. Dengan msj yg agak sedih & mencabar pendirian aku sbg penjual, dia kata "xpo la gitu gak, dale 2,3 hari lagi ado la tu ore lain nok jual". Dengan kredibilti aku yg boleh dikatakan ala2 businessman gitu..aku menjawab "ok". Simple & humble. :p

Aku igtkan dah bukan rezeki aku nk jual, so, biarlah kan. Nk buat mcm mn. After 2 hari, aku dpt msj. "demo ado lagi x handphone tu?"...ada2 - aku reply. Haih, mcm sireh pulang ke gagang plak rasenya. Die kata dia nk bli. Then, aku pun turunkan harga sikit. Kesian plak aku dengar die ckp yg die ni akan masuk U nt, so xleh nk spend duit byk2 sgt. Ok lah klau gitu, aku pun buat market strategy : Fullset-RMxxx. Without charger-RMxxx. (kebetulan mmg aku xde charger). So, die pun nk amik la yg xde charger tu. Aku buat cara COD (cash on delivery) sbb aku rasa cara ni antara yg selamat setakat ini. Dia cakap nk jumpa aku kt depan KBMC ( sebuah hospital swasta)...aku pun pelik, nape la die nk jumpe kt situ? Jumpa la kat food court mana2 en..senang ckit nk berurusan nt. Die kata die loghak (tergesa2). Oh, ok. 

 Aku pun drive la menuju ke destinasi itu, die kata die bawa kete iswara hitam. So, tgh2 bez aku drive terpandang la kete tu. Mmg btol2 dpn KBMC. Lalu, aku pun belok kiri & reverse ckit (ala2 filem hollywood). Pastu dia dtg kt aku, so, berlaku lah proses jual-beli. 
"Bla...bla.. bla?..bla..bla.. oh,,bla..bla..bla!"
Lepas je urusan tu, aku pun memecut (tp xde la laju sgt) meninggalkan customer tadi. Time aku tgh drive, aku pun terfikir...aik? nape plak aku yg loghak ni? sepatutnya die yg tergesa2.. Time urusan jual-bli tadi pun aku cakap laju2. Aku ni dah tersalah menjiwai watak agaknya..Nervous kot 'coz first time buat bisnes ni...ceeeh! Aku pun terperasaan, aku terlupa nk buat proper akad dlm bermuamalat. Smpai rumah, aku text coz him, kata aku minta maaf tlupa nk buat akad. 
  
 So, persoalannya, adakah sah dari segi hukum berdasarkan senario muamalat diatas??

Jawapannya : akad ini termasuk dlm rukun jual beli. Mmg kena ada dlm sesuatu muamalat. Tapi, klau kita
                      terlupa nk kata 'saya jual','saya beli' pun, dikira tidak mengapa kerana kita dah bayar. Bayar 
                      itu pun sudah menunjukkan kerelaan penjual-pembeli utk menukar milik. Klau diikutkan ada 3 
                      cara akad :
  1) lisan (cth : dgn mgtakan sy jual-sy bli)
 2)utusan@tulisan
 3) perbuatan : tanpa ijab&kabul (cth: byr kpd cashier)

p/s: credit to my friend for giving the above answer. (suka la tu)
 moral of the story : walau apa pun hal kehidupan yg kita buat, mesti lah berlandaskan hukum Allah. Wallahu'alam.



3 comments:

  1. =) woo, ni la citenye..haha..
    Islam ni mudah en~ byk cara yang Allah bagi..yang penting pelaksanaan tu ikut hukum Allah nescaya Die terime..insya Allah..
    dah blh dah kalo nak tukar profession ke businessman lop ni..=p

    ReplyDelete
  2. Erm~ Well, you have skills there. Bukan semua orang ada kemahiran jadi juruniaga.
    BTW, nanti nak buat renunion ahli D201. haha..yo-yo-o je~

    ReplyDelete
  3. nur: dah lama brangan nk jadi bisnes man.. what if, pharmacist yg ada bisnes sdiri.. yg ada stokis sdiri n mngeluarkan produk2 kesihatan sdiri..ok x? InsyaAllah.Tapi, biaselah dunia bisnes ni byk risiko...klau ckp mmg senang, cabarannya Tuhan je yg tahu.. (dah byk kali tertipu) waaa!

    kecik: jom ah wei,, kita jumpa kt qlate.. korg pun bukan nyapenah dtg cni..aku tau!

    ReplyDelete

U also may like:

Related Posts with Thumbnails